Wat is een recaptcha en waarvoor gebruik je het?

8 juli 2022 | Leestijd: 4 minuten

In een wereld die steeds verder digitaliseert, is het belangrijk dat iedereen zich bewust is van het feit dat ook hackers en scammers in aantallen toenemen. Steeds vaker zie je dat bots ervoor zorgen dat je e-mail inbox vol staat met spam. Of dat slimme hackers een poging doen om wachtwoorden en andere persoonlijke gegevens te achterhalen. Allemaal genoeg redenen om je hier tegen te wapenen. Recaptcha is dan bijzonder handig om te gebruiken. Maar wat is het precies? En waar gebruik je het voor?

Wat is een recaptcha precies?

Recaptcha moet je zien als een gebruiksvriendelijk systeem, dat is ontwikkeld door Google. Het doel van dit systeem is puur om te testen of een bezoeker van een website wel of geen echt mens is. Zoals gezegd komt het namelijk steeds vaker voor dat het om een bot gaat. Een geautomatiseerd systeem dat er op uit is om iets onnatuurlijks op jouw website te bewerkstelligen.

Recaptcha is in dat opzicht dus eigenlijk een verificatietool. Het is speciaal ontworpen op zo’n manier dat alleen een mens in staat is om het juiste ‘antwoord’ te geven. En om dus doorverwezen te worden naar specifieke functionaliteiten van de website. Dit komt met een hoop verschillende voordelen. Voorbeelden hiervan zijn:

  • Voorkomt spam: In de basis is het belangrijkste doel van recaptcha uiteraard om spam te voorkomen. Dit is dan direct ook het grootste voordeel wat je aan het gebruik ervan gaat overhouden. Middels deze tool is het voor bots nagenoeg onmogelijk om nog gebruik te maken van de functionaliteiten op jouw website. Zodoende duurt het niet lang alvorens de hoeveelheid spam op je website significant is afgenomen.
  • Geeft ware bezoekersaantallen weer: Tegelijkertijd is het een manier om bij te houden hoeveel echte bezoekers je nu op je website hebt gehad. Het is namelijk leuk om hoge bezoekersaantallen te zien, maar je hebt hier niks aan wanneer het om bots gaat. Het is dan in de basis direct een waardeloze statistiek. Dankzij recaptcha komt hier verandering in en kun je voortaan weer op deze statistiek bouwen.
  • Blijft vernieuwen: Verder blijft Google de recaptcha tool keer op keer vernieuwen. Hierdoor wordt deze steeds een stukje gebruiksvriendelijker, zonder dat je hoeft in te leveren op de effectiviteit ervan. Zo was het eerst bijvoorbeeld een gegevens dat je een combinatie van letters en cijfers moest ontcijferen uit moeilijk leesbare symbolen. Tegenwoordig is het echter vaak al genoeg om één keer een vakje aan te vinken. Het is dan ook de verwachting dat dit naarmate de tijd vordert steeds verder blijft ontwikkelen.
  • Gratis: Misschien nog wel het grootste voordeel van de recaptcha tool is dat deze volledig gratis is. Je hoeft je er dus geen zorgen over te maken dat het veel geld kost om bots van je website te weren. Door dit systeem gratis te maken, heeft Google ook weer toegang tot veel meer waardevolle informatie. Iedereen heeft er uiteindelijk baat bij dat bots van een website worden geweerd.

Al met al meer dan genoeg redenen dus om actie te ondernemen en zelf van deze recaptcha tool gebruik te maken. Maar waarvoor is deze tool nu eigenlijk het beste geschikt?

Waar gebruik je recaptcha voor op jouw website?

Eigenlijk heeft iedere website er baat bij om van recaptcha gebruik te maken. Maar zeker wanneer je werkt met invulformulieren voor gegevens heb je er baat bij. Zodoende verzamel je bijvoorbeeld alleen echte mails van mensen.

Bovendien is recaptcha vandaag de dag dus gebruiksvriendelijker dan het ooit eerder is geweest. Het tilt het niveau van je website naar een hoger niveau. Is dit iets waar je in geïnteresseerd bent en wil je ook graag jouw website veiliger en gebruiksvriendelijker maken? Dan vraag je eenvoudig een unieke sleutel bij Google aan voor de recaptcha tool. Nadat je deze aan jouw website hebt toegevoegd, is de tool binnen de kortste keren actief. Ervaar hoe fijn het is om van de eerdergenoemde voordelen gebruik te maken en weer bots voor altijd van jouw website.

Een kleine moeite waar je op de korte en de lange termijn veel plezier aan gaat beleven. Laat het dus niet voor wat het is en maak er gebruik van.