Landingspagina's

Wat is een landingspagina en waarom is het slim om ze te gebruiken?

Wanneer je zelf een website hebt of van plan bent er eentje op te starten, krijg je al snel te maken met de term ‘landingspagina’. Het is dan niet direct voor iedereen duidelijk wat dit nu precies inhoudt. Wat is een landingspagina? En wat is de toegevoegde waarde ervan?

Wat is een landingspagina?

Een landingspagina is als het ware de pagina waar je vanuit andere media naar verwijst. Het is dan ook belangrijk dat deze aansluit op dat wat je bijvoorbeeld in een advertentie vermeldt. Het kan ook een pagina zijn die toegespitst is op één zoekterm met als doel om hoog op die zoekterm gevonden te worden in Google.

Met een landingspagina heb je één bepaald doel. Je tracht een bezoeker bijvoorbeeld in een aantal stappen te overtuigen om tot de koop van een product of dienst over te gaan. Conversie staat dan centraal.

Vandaar dat er op een landingspagina vaak ook voordelen, positieve toekomstperspectieven, eigen ervaringen en/of testimonials worden aangeboden. Je voorziet bezoekers van indicaties dat de aanschaf van een product of dienst meer dan de moeite waard is.

De voordelen van een landingspagina

Dat zoveel websites gebruikmaken van landingspagina’s is natuurlijk niet voor niets. In het verleden hebben landingspagina’s zich reeds als zeer effectief bewezen. Dit geldt ook zeker vandaag de dag nog. Ieder jaar worden landingspagina’s uitgebreider en effectiever. Bovendien vindt men keer op keer weer nieuwe mogelijkheden om bezoekers op een landingspagina te overtuigen.

De voordelen van een landingspagina luiden als volgt:

#1: Bespaart de bezoeker tijd en moeite

Aangezien een landingspagina aansluit op dat wat je in een advertentie noemt, scheelt het bezoekers een hoop tijd. Ze hoeven niet meer het internet af te struinen op zoek naar een antwoord op hun vraag. Zelfs op jouw website hoeven ze geen moeite meer te doen. Ze belanden direct op de juiste pagina. Hier geef je precies dat aan wat de bezoeker hoopt te lezen. Zo bespaar je ze dus een hoop tijd en moeite. Dit heeft een hoop positieve effecten tot gevolg.

#2: Vermindert je benodigde advertentiebudget

Een platform als Adwords kijkt heel precies naar de relevantie van een landingspagina met betrekking tot een gebruikte advertentie. Wanneer dit heel precies op elkaar aansluit, ontvang je een betere beoordeling en gaan de kosten per klik omlaag. Met andere woorden; je bent minder geld kwijt voor het behalen van hetzelfde resultaat. Het is dus zeker de moeite waard om wat energie te steken in het creëren van de meest optimale landingspagina. Dit betaalt zich in principe direct alweer uit.

#3: Stap voor stap overtuigen

Er zijn maar weinig potentiële klanten die in één klap overtuigd zijn van je product of dienst. Wat je vaak ziet, is dat ze een bepaalde funnel doorlopen. Stapje voor stapje weet je ze te overtuigen om tot de aankoop van een product of dienst over te gaan. Soms begint dit met het verzamelen van een e-mailadres en/of het leveren van een stukje gratis informatie. Op een landingspagina heb je alle tijd en ruimte om de bezoeker stap voor stap te overtuigen. Zelfs als je er uiteindelijk alleen een e-mailadres mee scoort, is het al van toegevoegde waarde.

#4: Sterk verhoogde conversiecijfers

Bij een goede aansluiting van een landingspagina op een advertentie, zie je al vrij snel dat de conversiecijfers omhoog schieten. Je haalt de juiste mensen binnen. Wanneer je landingspagina precies dat levert wat de advertentie suggereerde, ben je in staat om de bezoeker te overtuigen. Mogelijke vraagtekens die ze bij de advertentie hadden, neem je stap voor stap weg. Je krijgt het vertrouwen van de bezoeker. Uiteindelijk blijven er dan geen tegenargumenten meer voor ze over. Dit gaat leiden tot meer verkopen van jouw product of dienst.

Waar bestaat de ideale landingspagina uit?

Zoals je ondertussen waarschijnlijk al doorhebt, is lang niet iedere landingspagina even effectief. Er zijn een aantal zaken die de effectiviteit sterk bevorderen. We hebben het dan bijvoorbeeld over:

  • Sluit vanaf de eerste zin aan op de advertentie
  • Overtuig de bezoeker met het noemen van de meest relevante voordelen
  • Hou het minimaal en overzichtelijk -> geen onnodige opvulling
  • Breid de stappen uit wanneer je te veel informatie kwijt wilt -> verleng de funnel met extra stappen