Zet SEO in om gericht je doelgroep te bereiken: 4 tips om te beginnen

7 september 2022 | Leestijd: 5 minuten

Zoekmachine optimalisatie (SEO) wordt door zowel B2B als B2C bedrijven ingezet om hun ideale doelgroep te bereiken. Het grootste voordeel hiervan? Je wordt op den duur vanzelf gevonden, zonder dat je per bezoeker/klik betaalt aan Google zoals gangbaar is bij bijvoorbeeld zoekmachine adverteren (SEA). In dit artikel delen we vier tips voor startende ondernemers hoe ze meer uit hun organische vindbaarheid kunnen halen.

Tip 1: zorg voor een goede monitoring van je organische vindbaarheid

De eerste tip gaat om de meetbaarheid van de organische prestaties. Optimaliseren zonder een goede meetbaarheid is als rijden in het donker zonder je lichten aan. Een continue monitoring van de resultaten zorgt ervoor dat je weet waar je staat. Hierdoor krijg je antwoord op vragen zoals: Welke posties heb je in Google bemachtigd? Hoeveel bezoekers komen er op welke zoektermen binnen? Wat levert dit verkeer me precies op in omzet?

Hieronder lichten we een aantal tools uit die handig kunnen zijn om meer inzicht te krijgen:

Google Analytics – de kwantiteit én kwaliteit van de bezoekers in kaart brengen. Hierdoor krijg je inzicht in zaken als: ‘hoeveel verkeer komt er binnen? Op welke zoektermen komen ze binnen? Hoeveel omzet heeft het me opgeleverd? Op welke pagina’s komen ze binnen?’

Google Search Console (GSC) – met de GSC is het mogelijk om vrij precies de posities, volumes en click-through rates (CTR) van bepaalde zoekwoorden te monitoren. Kortom, je ziet hierdoor welke pagina’s het goed doen in Google en waar het verkeer op binnenkomt.

Externe tools (SEranking, Ahrefs, MOZ, SemRush) – deze programma’s brengen niet alleen de bezoekers in kaart, maar zijn ook erg nuttig om te onderzoeken hoe sterk de autoriteit van je concurrenten is en te analyseren hoe goed de teksten op jouw pagina zijn. Je kunt het zien als tools die kunnen helpen bij het monitoren van zoekwoordposities en het analyseren van linkprofielen/autoriteit van concurrenten.

Een ideale meetbaarheid van jouw website behoeft meer dan één tool. Zorg ervoor dat je licht schijnt op alle facetten rondom de organische vindbaarheid om een totaalbeeld van de progressie te vormen.

Tip 2: content, content en nog meer content

Dit is misschien wel de belangrijkste factor binnen veel SEO-trajecten. Kwalitatieve content, geschreven voor de doelgroep. Hierbij is het van belang dat de geschreven content écht een meerwaarde vormt voor de doelgroep. Volg onderstaande tips voor het schrijven van “SEO-content”.

• Schrijf voor de bezoeker, optimaliseer voor Google. Dit draagt bij aan de leesbaarheid van content.
• Probeer een bepaalde frequentie aan te houden. Dit helpt tevens bij het zelf inplannen van het schrijven van de content (denk hierbij aan één artikel per week of twee weken).
• Stel voorafgaand een contentstrategie op waarbij je al in kaart brengt waar je over wilt schrijven. Hiermee zorg je voor structuur in de publicaties.

Zorg dat iedere pagina beschikt over een relevante page title, meta omschrijving, alt attributen en uiteraard correcte headers. Hierdoor geef je Google een handig inkijkje in waar de pagina over gaat. En hoe beter je Google bij de hand neemt hoe beter je uiteindelijk gevonden zal worden.

Tip 3: technische SEO voor een goede basis

Een aantal componenten binnen technische SEO staan centraal tijdens trajecten.

• Website snelheid. Sinds de Core Web Vitals update is dit alsmaar belangrijker geworden. Specifieke onderdelen hiervan, zoals de LCP en FCP zijn van vitaal belang hierbij.
• De mobiele bruikbaarheid van een website. Bekijk in Google Analytics hoeveel van je bezoekers via een mobiel apparaat binnenkomen, zodat hier een bepaalde prioriteit aan kan worden gegeven.
• Zaken als website structuur, in combinatie met de correcte interne links, attributen van de interne links (bijvoorbeeld rel=”nofollow”) en het gebruikmaken van silo’s binnen de website.

De technische SEO optimaliseren van een website zorgt er vaak ook voor dat je website een stuk gebruiksvriendelijker wordt. Hierdoor schiet je conversiegraad ook omhoog wat voor webshops bijvoorbeeld meer omzet betekent. Voor andere organisaties kan dat meer aanvragen of contactmomenten met potentiële klanten betekenen.

Tip 4: verhoog je autoriteit met relevante backlinks

Deze tip kan niet ontbreken aan deze lijst. Het is belangrijk dat je ervoor zorgt dat je opvalt! Hoe vaker Google ziet dat andere bronnen naar jouw website linken, hoe relevanter ze denken dat je bent. Zorg er dus voor dat websites in jouw vakgebied, nieuwswebsites, collegae, etc. naar jouw website linken. Hoe meer relevante en krachtige backlinks hoe hoger Google jouw autoriteit zal inschatten. Vermijd een overvloed aan lage kwaliteit backlinks, maar zet in op een duurzame SEO strategie.

Over Ralf van Veen

Ralf van Veen is een gastauteur en samenwerkingspartner van WebNexus en werkt sinds 8 jaar als zelfstandig SEO-specialist voor bedrijven (in Nederland en het buitenland) die op een duurzame wijze hoger in Google willen komen. In deze periode heeft Ralf A-merken geconsulteerd, grootschalige internationale SEO-campagnes opgezet en wereldwijd opererende development teams gecoacht op het gebied van zoekmachine optimalisatie. Lees hier meer over Ralf.