Wat is marketing automation, hoe werkt het en welke software is er beschikbaar?

3 november 2021 | Leestijd: 7 minuten

Marketing automation is een belangrijk aspect wanneer je meer uit je website wil halen. Het is namelijk niet zinvol om zelf altijd alles handmatig te doen. Maar wat is het nu precies? En hoe ziet marketing automation er in de praktijk uit?In dit artikel duiken we dieper in alles wat met marketing automation te maken heeft. Zo weet je aan het eind precies wat het is, hoe het werkt en welke software je ervoor kunt gebruiken.

Wat is marketing automation?

Laten we allereerst kijken naar wat marketing automation nu precies is.

In de basis komt het neer op het automatiseren van alle processen op het gebied van marketing. Dit gaat dan dus om het automatiseren van de processen die informatie aanleveren aan potentiële klanten.

Een mooi voorbeeld hiervan is de welkomste-mail die iemand krijgt op het moment dat een bezoeker zich inschrijft voor jouw maillijst. Dankzij marketing automation is het mogelijk om deze welkomste-mail te koppelen aan het inschrijven voor de mailinglijst. Wanneer iemand dit dus doet, ontvangen ze direct een volledig geautomatiseerd bericht. Daar staat bovendien hun voornaam vaak in, aangezien ze deze moesten opgeven bij de inschrijving. Hierdoor heb je hier als website-eigenaar verder geen omkijken meer naar.

Alles wat je op deze manier kunt automatiseren qua marketingprocessen, leidt tot het toepassen van marketing automation.

Hoe werkt marketing automation precies?

Marketing automation is inzetbaar in de complete marketingfunnel. Het helpt je dan ook om gerichte content op het ideale moment bij de juiste personen te krijgen. Zo warm je je leads bijvoorbeeld op een goede manier op. Echter is marketing automation ook later in de funnel inzetbaar om bijvoorbeeld upsells te verkrijgen.

Om dit voor elkaar te krijgen, moet je in staat zijn het gedrag van de prospects bij te houden. Dit doe je bijvoorbeeld door een specifiek scriptje aan je website toe te voegen. Zodoende ben je namelijk in staat om een persoon die op je maillijst staat, te koppelen aan het gedrag van een specifieke bezoeker op de website.

Vanaf dat moment moet een specifieke persoon slechts één bepaalde actie binnen het marketing automation proces ondernemen. Wanneer dit gebeurd is, verloopt de rest in principe in grote lijnen vanzelf.

De voordelen van marketing automation

Dat marketing automation zeer breed door website-eigenaren wordt ingezet, is natuurlijk geen toeval meer. Het heeft in de praktijk zoveel verschillende voordelen te bieden, dat je er eigenlijk niet meer omheen kunt. Met andere woorden; je loopt enorm achter wanneer je niet voor marketing automation kiest. De volgende voordelen zijn hierbij van toepassing:

  • Helpt bij repetitieve taken: In de basis gaat marketing automation vooral helpen bij repetitieve taken. Zaken binnen de marketingfunnel die voor iedere bezoeker hetzelfde zijn. Het is natuurlijk onnodige tijdverspilling als je dit allemaal handmatig zou moeten doen. Denk daarbij aan het schrijven van individuele mails voor iedereen die zich inschrijft voor jouw nieuwsbrief. Met marketing automation verloopt dit proces automatisch achter de schermen. Hetzelfde geldt voor alle andere taken die allemaal van een repetitieve aard zijn.
  • Meer data beschikbaar: Tegelijkertijd maakt marketing automation ook data meer inzichtelijk. Je creëert namelijk een database met allerlei gegevens over individuele bezoekers. Denk daarbij aan contactgegevens die bezoekers zelf hebben achtergelaten, maar ook data over bepaald gedrag op de website. Bijvoorbeeld het bezoeken van specifieke pagina’s. Hier koppelt de marketing automation software dan weer bepaalde acties aan.
  • Interactie tussen marketing en sales: In principe gaat marketing automation ervoor zorgen dat sales en marketing met elkaar verbonden raken. Door dit alles middels specifieke stappen elkaar op te laten volgen, ontstaat er een extra lange funnel. Binnen deze funnel zijn het overgrote gedeelte van alle stappen automatisch gemaakt. Het is een manier om zo min mogelijk aan het toeval over te laten. Van het presenteren van de juiste content tot aan het aanprijzen van producten en diensten. Zo’n beetje alles wat bij de customer journey komt kijken, kun je dankzij de juiste software automatiseren.
  • Beter inspelen op wat bezoeker wilt: Uiteindelijk is het doel van de hele website om zo goed mogelijk in de wens van de bezoeker te voorzien. Dit doe je bijvoorbeeld door de gemiddelde bezoeker precies te bezorgen wat het nodig heeft. Denk aan de juiste informatie in de customer journey. Door zo transparant mogelijk te zijn wat informatieaanlevering betreft, is de kans groot dat je de aandacht van de klant vast blijft houden. Het consistent leveren van waarde zorgt er bovendien voor dat de bezoeker zich op een bepaalde manier ‘schuldig’ voelt. Dit is een van de beïnvloedingsprincipes van Cialdini, die voor de hedendaagse marketing meer dan ooit van toepassing zijn.
  • Meer conversies: Tot slot wil je graag zoveel mogelijke kwalitatieve conversies zien te bereiken. En dat is toch waar je dankzij alle andere voordelen naartoe werkt. Door je bezoekers precies te geven wat ze nodig hebben, alle processen zoveel mogelijk te automatiseren en consistent data in te zetten voor optimalisatie, ga je binnen de kortste keren meer conversies genereren. Hoe meer conversies je vervolgens weer hebt, hoe meer je te besteden hebt voor de marketing automation. Zo duurt het nooit lang alvorens dit hele mechanisme zijn vruchten begint af te werpen.

Aan de hand van deze voordelen is meteen duidelijk wat de toegevoegde waarde van marketing automation is. En dan specifiek wat het ook voor jouw website kan zijn. Want werk je op dit moment al gedeeltelijk met automatisering? Of merk je dat er nog veel ruimte voor verbetering is?

Welke software kun je het beste gebruiken voor marketing automation?

Om je vervolgens op weg te helpen, is het zeer waardevol om je mogelijkheden te onderzoeken. Want nu je weet dat marketing automation een absolute must is, is het tijd voor de volgende stap; de juiste software vinden.

Gezien de stijgende populariteit van marketing automation is ook het aantal aanbieders fors toegenomen. Hierdoor is het nog weleens moeilijk te ontdekken wat nu de goede opties zijn. En welke marketing automation software je beter links kunt laten liggen.

Aan de hand van ons uitgebreide onderzoek is gebleken dat de volgende vormen van marketing automation software het meeste toe te voegen hebben:

#1: Mailchimp

Mailchimp is misschien wel de meest bekende marketing automation tool die er is. Deze software zorgt er namelijk voor dat je automatisch e-mails kunt versturen. Wanneer iemand zich dan inschrijft voor jouw maillinglijst via de website, ontvangen ze automatisch voorgeprogrammeerde mails.

Bovendien zijn er nog tal van andere technieken die je met Mailchimp eenvoudig inzet. Zo laat deze software je bijvoorbeeld automatisch publiceren op social media platformen. Bovendien heb je inzicht in zeer gedetailleerde gegevens. Deze helpen je enorm bij het optimaliseren van het gehele proces. Het is zelfs mogelijk om a/b-splittesten via Mailchimp uit te voeren.

#2: Hubspot

Hubspot is een andere hele bekende vorm van marketing automation software. Veelal omschrijven gebruikers van deze software het als de meest complete oplossing die er beschikbaar is. Het is de alles in één tool waar je voor je website naar op zoek bent.

Zo automatiseer je dankzij Hubspot een geheel marketing stappenplan. Daarbij heb je via een dashboard inzicht in alle data die aan de hand hiervan binnenkomt. Het laat je makkelijker optimaliseren. Bijvoorbeeld op het gebied van e-mailmarketing, social media posts en de vindbaarheid in zoekmachines als Google.

Wil je met een marketing automation tool klaar zijn? Dan is Hubspot waarschijnlijk een goede keuze.

#3: Chatbots

Tot slot zijn er nog de chatbots. Als er iets duidelijk is als eigenaar van een website, dan is het wel dat mensen altijd vragen hebben. Een FAQ-sectie is dan vaak niet voldoende om de meeste vragen direct te beantwoorden. Bovendien zijn bezoekers in sommige gevallen doelbewust op zoek naar interactie.

In zulke gevallen is er een belangrijke rol weggelegd voor chatbots. Deze gaan je namelijk automatisch helpen om de meeste vragen van mensen te beantwoorden. Tegenwoordig is een chatbot vrij makkelijk te programmeren. Het hoeft dus zeker niet veel tijd te kosten om deze te installeren. Dat scheelt je uiteindelijk weer een hoop werk!