Heel erg veel mensen vragen mij hoe het kan dat een website niet direct vindbaar is in Google. Zij ergeren zich aan het feit dat het opzetten van een website niet automatisch betekent dat de website in Google vindbaar is. Het ontwikkelen van een website en het online vindbaar maken van een website zijn niet voor niets twee verschillende trajecten. WebNexus wil transparant zijn en daarom hebben we ervoor gekozen om het aspect van online vindbaarheid in deze kennisblog uitvoerig toe te lichten. Deze kennisblog is geschreven met als doel dat de klant niet alleen een helder beeld krijgt van onze zoekmachine optimalisatie diensten, maar ook om wat meer feeling te krijgen bij hoe Google pagina’s analyseert.
Hoe zorg je dat Google überhaupt weet dat je website bestaat?
Er worden dagelijks talloze website opgezet, nieuwe domeinnamen aangevraagd en teksten op websites gewijzigd. Deze handelingen moeten door Google gesignaleerd worden voordat ze hier iets mee kunnen doen. Google crawlt alle pagina’s die ze kunnen crawlen. De definitie van crawlen staat hieronder beschreven:
Ook wel een crawler, wanderer, bot or robot genoemd. Dit zijn de softwareprogramma`s of eigenlijk algoritmen die het internet continu afzoeken op zoek naar nieuwe of vernieuwde webpagina`s. Zodra een spider een pagina heeft gevonden wordt deze opgeslagen in de database of cache. (Bron: Encyclo.nl)
Hoe kan je ervoor zorgen dat je pagina’s op natuurlijke wijze gecrawled worden? De meest natuurlijke manier waarop je dit kan realiseren, is door zogenaamde backlinks te verkrijgen op websites die binnen Google al een autoriteit hebben opgebouwd. Een autoritaire website is een website waarnaar vaak door andere websites verwezen wordt. Dit kan je achterhalen met verschillende tools zoals MajesticSEO. Een website heeft autoriteit als het veel backlinks heeft verkregen en bovendien op sociale media prominent gedeeld worden. Dit zal ik verder illustreren aan de hand van een logisch voorbeeld.
Onlangs heb ik namelijk een gastblog geschreven voor KantoorRuimteVinden.nl. Als dank hiervoor heeft de webmaster een backlink naar WebNexus geplaatst. Een voorbeeld van een website met autoriteit in Google is KantoorRuimteVinden.nl. Op sociale media en andere grote websites wordt vaak naar deze website verwezen. De website heeft dus een autoriteit binnen Google verkregen. Dagelijks worden pagina’s van websites met hoge autoriteit gecrawled. Niet alleen de website KRV wordt in dat geval door Google geänalyseerd, maar ook de pagina’s waarnaar verwezen wordt binnen deze website. Zo zal dus ook mijn website ‘WebNexus’ door Google gesignaleerd worden omdat deze op een pagina van KRV wordt vermeld.
Een iets minder natuurlijke, maar wel effectieve manier om je website aan Google door te seinen, is door gebruik te maken van een door Google beschikbaar gestelde tool: Google Search Console (voormalig: Webmaster Tools). Hier kan je een zogenaamde ‘sitemap’ toevoegen waarin de structuur van je website (lees: alle URL’s) is/zijn opgenomen. Deze zal Google dan automatisch op relatief korte termijn crawlen.
Zodra je website gecrawled is; Hoezo is je website niet vindbaar?
Zodra Google een website gesignaleerd en geanalyseerd heeft, weet het dat je website bestaat. Deze zal echter in veel gevallen niet direct vindbaar zijn op termen die gerelateerd zijn aan de branche van jouw website.. Hoe kan dat? Google is weliswaar op de hoogte dat jouw website bestaat, maar omdat je nog geen enkele vorm van autoriteit hebt opgebouwd, zal je website ook niet gevonden worden op de meeste zoektermen. In een enkel geval ben je wel vindbaar op de bedrijfsnaam, maar ook dat is geen garantie.. Om wel gevonden te worden op je bedrijfsnaam en gerelateerde zoektermen zul je verschillende strategieën moeten toepassen. Je moet de website optimaliseren wat klanten in veel gevallen bij ons uitbesteden. Het is namelijk belangrijk dat:
- De website over voldoende unieke inhoud beschikt.
- Andere websites naar jouw website refereren door naar jouw website te linken (backlink).
- De website actief is op sociale kanalen om ook daar backlinks te verzamelen.
- De structuur van de website in orde is. Het is belangrijk dat er een gebruiksvriendelijk menu is en dat alle pagina’s op de website gemakkelijk vindbaar zijn binnen de website.
Wat doet WebNexus om jouw bedrijf vindbaar te maken?
Allereerst zorgen wij dat de website in totaliteit goed in elkaar zit. Vervolgens melden we in veel gevallen de website aan bij de Google Search Console. De menustructuur moet in veel gevallen gewijzigd worden en alle pagina’s moeten eenvoudig bereikbaar zijn. Bovendien helpen we bedrijven om ook het maximale uit hun sociale kanalen te halen. Zodra de website en de sociale media helemaal genesteld zijn, zullen we overgaan tot linkbuilding. Dit is het voornaamste aspect van zoekmachine optimalisatie waar we ons mee bezig houden. Het aantal kwalitatief goede backlinks is namelijk verreweg de meest belangrijke graadmeter voor Google om te bepalen hoe veel autoriteit jouw website heeft. Wij benaderen andere webmasters en doen aan ABC-linkbuilding: wij beschikken namelijk over meerdere kanalen vanwaar we een linkje terug kunnen plaatsen naar websites van anderen. Zo kunnen we op een voor Google niet te traceerbare manier zowel de websites van onze klanten beter vindbaar maken als de websites van andere webmasters. Het is dus een win win situatie, maar het vinden van kwalitatief goede websites is geen gemakkelijke klus. Wij gebruiken daar zeer geavanceerde programma’s voor die andere websites kunnen analyseren en vervolgens een bepaalde waarde aan die website toekennen. Des te hoger die waarde is des te hoger de autoriteit van die website voor Google is.
Wij willen dat websites met hoge autoriteit naar de websites van onze klanten linken, omdat dat veel meer oplevert dan een slechte backlink. Het kost dus veel tijd en moeite om linkbuilding succesvol toe te passen. Dat is dan ook de reden dat deze pakketten voor de langere termijn lopen en dat u hier een relatief groot budget voor moet uittrekken.