Slimme SEO-strategie: de long-tail landingspagina

15 juli 2018 | Leestijd: 5 minuten

Voor ieder bedrijf is het belangrijk om online goed vindbaar te zijn. Zo kunnen zowel reeds bestaande als nieuwe klanten je gemakkelijk vinden. Veel ondernemers zijn daarbij van mening dat ze graag op de meest prominente zoektermen voor hun niche vindbaar willen zijn. Denk daarbij aan een pizzabakker die logischerwijs graag vindbaar wil zijn op de zoektermen ‘Pizza’, ‘Pizza margherita’, etc.

Wat ondernemers daar vaak bij vergeten, zijn de volgende twee zaken:

  1. De concurrentie op deze termen is moordend. Kortom, er zal enorm veel tijd, geld en zweet in zitten eer je op deze zoektermen gevonden kan worden.
  2. De mensen die op termen als ‘Pizza’ of ‘Pizza Hawaï’ zoeken zijn veelal geen ‘warme leads’. Dat wil zeggen: de kans dat ze bij het zoeken op deze term geïnteresseerd zijn in het bestellen van een pizza Hawaï is niet heel groot. Ze kunnen ook gewoon geïnteresseerd zijn in de geschiedenis ervan of uit welke ingrediënten het bestaat.

Kortom, ondanks dat er minder mensen zoeken op een term als ‘Pizza Hawaï bestellen Rotterdam’’  dan op ‘Pizza Hawaï’ kan het lucratiever zijn om online vindbaar te zijn voor de specifieke zoekterm ‘Pizza Hawaï bestellen Rotterdam’ dan voor de algemene zoekterm ‘Pizza Hawaï’.Voor een van onze klanten hebben we bijvoorbeeld ook een SEO traject uitgevoerd. Hij wilde graag scoren op de term ‘Vergaderlocatie’. Echter, na een beetje overleg kwamen we erachter dat gezien zijn ligging in Zwolle het slimmer was om op de longtail in te zetten door hem vindbaar te maken voor: ‘Vergaderlocatie Zwolle

In dit artikel wordt met long-tail landingspagina een pagina op je website bedoelt die volledig is toegespitst op een bepaalde ‘lange/specifieke’ zoekterm waar dus minder concurrentie op is dan een algemene zoekterm. Het wordt ook wel gezien als het ‘laaghangend fruit’.

Leuk om te weten.. Maar wat is je punt nou precies?

Waar het dus om draait, is bewustwording. Wees je bewust dat iemand bij een specifiekere zoekopdracht dus meer geneigd is om ook over te gaan tot een aankoop of het vergaren van bepaalde informatie. Dit is te vertalen naar meerdere niches. Een paar voorbeelden:

  • Iemand die zoekt op ‘Meubelmaker Amersfoort’ weet al specifiek wat hij zoekt. Stel jij bent een meubelmaker uit Amersfoort, dan is het dus erg interessant om te zorgen dat je op deze zoekterm vindbaar bent. Iemand die zoekt op ‘Meubelmaker’ bevindt zich nog in de oriënterende fase.
  • Hetzelfde geldt bijvoorbeeld voor een bakker, een fietsenverkoper, een webdesignbureau en ga zo maar door. Hoe specifieker de zoekopdracht (bv. ‘Bakker Amstersfoort’) van een bezoeker en hoe beter je vindbaar bent op die specifieke zoektermen, des te groter de kans dat de bezoeker over zal gaan tot de aankoop van jouw product of dienst.

En nu: de SEO-strategie van de long-tail landingspagina

Voorafgaand aan het traject moet er eerst bekeken worden op welke long-tail zoektermen gezocht wordt. Wij voeren voor klanten die bij ons een SEO-traject afsluiten een uitvoerige zoekwoorden analyse uit waarbij we achterhalen wat de interessante long-tail zoektermen zijn voor jouw niche. In onderstaand overzicht een voorbeeld van een klein zoekwoordenonderzoekje dat wij voor ons eigen bedrijf hedden uitgevoerd. De eerste kolom is de zoekterm, de tweede de zoekvolumes (hoeveel mensen maandelijks op die term zoeken) en de derde de concurrentie op die zoekterm.

SEO Long tail strategie

Tip! Doe altijd eerst een goed zoekwoordenonderzoek. Wij raden je de KWFinder tool hiervoor aan.

Afgelopen jaar kwamen wij erachter dat wij voor ons webdesignbureau dus vindbaar moesten worden op specifieke zoektermen als ‘Webdesign Groningen’. We begonnen dus met het maken van een specifieke landingspagina voor deze zoekterm: https://www.webnexus.nl/webdesign-amersfoort/

Echter, we wilden nog beter vindbaar worden. En, omdat vrijwel al onze klanten in de randstad zitten, hebben we besloten dat we ook bedrijven die zoeken op termen als ‘Webdesign Amsterdam’, ‘Webdesign Rotterdam’, etc. wilden bereiken. We hebben dus voor grofweg 100 grote steden allemaal landingspagina’s gemaakt die we specifiek hebben toegespitst op de zoekterm ‘Webdesign [plaatsnaam]’.

We gebruikten per stad een standaard tekst waarin we op een aantal plekken iedere keer de plaatsnaam aanpaste voor de betreffende stad. Zo zorgen we dat op iedere pagina de term ‘Webdesign [plaats]’ een stuk of 9/10 keer voorkwam. Dit is voor Google een signaal dat de pagina dus toegespitst voor deze zoekterm en daardoor zal deze dus voor die zoekterm scoren. Voor je beeldvorming, vergelijk gerust de volgende pagina’s:

https://www.webnexus.nl/webdesign-alkmaar

https://www.webnexus.nl/webdesign-hoorn

Nog beter is het om iedere landingspagina zoveel mogelijk unieke content te geven. Dubbele content wordt niet aangemoedigd, maar voor ons was dit de enige oplossing omdat we het op grote schaal wilden uitrollen. Stel je maakt 10 landingspagina’s voor de 10 steden met de hoogste zoekvolumes, dan raad ik je aan om iedere landingspagina van zoveel mogelijk unieke teksten te voorzien. In de toekomst gaan we onze landingspagina’s ook allemaal voorzien van een beetje unieke content (bijvoorbeeld over de plaats). 

En dan staan de landingspagina’s, wat dan?

Vervolgens houden we bij hoe deze landingspagina’s in Google presteren door bij te houden hoe onze posities in Google zich ontwikkelen voor de long-tail zoekopdrachten. De vervolgstap in ons SEO-traject is het doen aan linkbuilding waardoor de posities in Google zullen verbeteren. Dit gecombineerd met een sterk intern linkprofiel kan de online vindbaarheid van je onderneming een enorme boost geven!