Als je een bedrijf hebt is het belangrijk om online aanwezig te zijn en jezelf te promoten. Maar hoe doe je dat effectief? Een online marketingstrategie kan je hierbij helpen.
In dit gastblog van TIC Online Marketing lees je wat een online marketingstrategie is en hoe het jouw bedrijf kan helpen om te groeien.
Wat is een online marketing strategie?
Een online marketing strategie is een plan waarin je aangeeft welke online marketing kanalen je wilt gaan gebruiken en hoe je dat wilt doen om jouw doelstellingen te behalen.
Het geeft je houvast voor je online marketing activiteiten en duidelijkheid over wat die activiteiten mogen kosten en moeten opleveren. Een online marketing strategie is dus eigenlijk onmisbaar.
Zo stel je een online marketing strategie op
Stap 1: Doelgroep en doelstellingen bepalen
De eerste stap is het bepalen van je doelgroep en doelstellingen: wie wil je bereiken en wat zijn je concrete doelen?
Het is belangrijk om een goed beeld van je doelgroep te krijgen. Maak daarom een beschrijving van hen, dit wordt ook wel een ‘persona’ genoemd. Beschrijf zaken zoals:
- Leeftijd
- Functie
- Inkomen
- Interesses
- (Zakelijke) problemen/behoeften
- Waar hechten ze als klant waarde aan (services, persoonlijke aandacht etc.)
De uitgewerkte persona kun je straks als handvat gebruiken als je content gaat creëren.
Voor wat betreft je doelstellingen is het belangrijk dat ze SMART zijn (Specifiek, Meetbaar, Acceptabel, Realistisch en Tijdsgebonden). SMART doelen vormen het uitgangspunt van je online marketing strategie. Je stemt er immers al je online marketing activiteiten op af.
Een voorbeeld van een SMART doel: in 2023 willen we minimaal 15 offerte aanvragen per maand binnenkrijgen voor het isoleren van bedrijfspanden.
Stap 2: Concurrentieanalyse
Wat doen je concurrenten online aan marketing en hoe kun je je onderscheiden van hen? Door een concurrentieanalyse uit te voeren, kun je zien wat je concurrenten doen en wat jij beter kunt doen.
Stap 3: Online kanalen kiezen en content creëren
Aan de hand van de eerder opgestelde doelstellingen en je concurrentieanalyse kun je online marketing kanalen gaan kiezen, zoals zoekmachines (SEO/SEA), e-mailmarketing, social media enzovoorts.
Bepaal per kanaal wat je wilt gaan doen:
- Welke content ga je creëren? En welke stukken content kun je aan elkaar koppelen, zodat er een funnel ontstaat?
- Wat is het doel van de content (call to actions)?
- Hoe ga je de content promoten (SEO, SEA, social ads, e-mail etc.)?
- Wat is het budget?
Door deze punten per kanaal uit te werken weet je precies wat je gaat doen, waarom je dat gaat doen en wat het budget is. Met die informatie kun je vervolgens een planning opstellen en content gaan creëren.
Stap 4: Meten en analyseren
Meet en analyseer je resultaten regelmatig. Zo kun je zien wat werkt en wat niet werkt. Pas je online marketingstrategie aan op basis van de inzichten.
Wat kun je met een online marketingstrategie bereiken?
Met een online marketingstrategie zijn veel verschillende doelen te bereiken. Hieronder zie je een aantal voorbeelden van zaken die je met een online marketingstrategie kunt bereiken:
Meer websitebezoekers genereren
Een goede online marketingstrategie kan ervoor zorgen dat je meer websitebezoekers krijgt. Door je SEO te optimaliseren en te adverteren via zoekmachines kun je ervoor zorgen dat je hoger in de zoekresultaten verschijnt. Daarnaast kan social media marketing ervoor zorgen dat nog meer mensen je website bezoeken. Natuurlijk kun je al deze kanalen ook zonder strategie inzetten, maar dan doe je feitelijk maar wat en hoop je op goede resultaten. Gezien de investering lijkt ons dat niet verstandig.
Hogere conversieratio’s realiseren
Een online marketingstrategie kan ervoor zorgen dat meer bezoekers ook daadwerkelijk klant worden. Door bijvoorbeeld remarketing in te zetten of e-mailmarketing, kun je mensen die al interesse hebben getoond in je product of dienst overtuigen om tot een aankoop over te gaan.
Meer verkopen realiseren
Als je meer verkopen wilt realiseren, kan een online marketingstrategie daarbij helpen. Door bijvoorbeeld social media advertenties of Google Ads in te zetten, kun je potentiële klanten bereiken en aanzetten tot aankoop.
Betere branding
Een online marketingstrategie kan er ook voor zorgen dat je merk sterker wordt. Door bijvoorbeeld contentmarketing in te zetten en waardevolle content te creëren die past bij je merk, kun je de naamsbekendheid vergroten en een sterke band opbouwen met je doelgroep.
Conclusie
Een online marketingstrategie kan je helpen om je bedrijf te laten groeien en je doelen te bereiken. Door je doelgroep goed te definiëren en de juiste online marketing kanalen te kiezen, kun je ervoor zorgen dat je online aanwezigheid optimaal is en dat je de juiste boodschap overbrengt. Blijf je resultaten meten en pas je strategie aan op basis van de resultaten, zo blijf je altijd effectief en relevant!
Online marketing advies
Als je het lastig vindt om zelfstandig een strategie op te stellen, investeer dan in online marketing advies. Op die manier maak je gebruik van de expertise van een online marketing bureau en voorkom je ‘had ik maar…’ momenten.