Hoe herken je een goed backlink profiel?

1 april 2019 | Leestijd: 6 minuten

Er zijn ontzettend veel bedrijven die je maar al te graag helpen bij het optimaliseren van je website voor Google. Je hoeft maar te zoeken op ‘SEO Bureau’ en er poppen direct een stuk of 7 advertenties op en 10 pagina’s vol met bureaus die allemaal beweren jou naar een top positie in Google te helpen. Echter, wat veel bedrijven niet zeggen, is hoe ze dit doen en of ze ook naar de lange termijn kijken en je website zodanig optimaliseren dat deze duurzaam is.

Wat bedoel je met dat laatste?

Veel bedrijven die zich richten op zoekmachine optimalisatie gebruiken namelijk trucjes waarmee je op korte termijn snel rendement zal zien, maar die op de langere duur door Google afgestraft zullen worden. Of een bedrijf wel of geen duurzame strategie hanteert, kom je al vrij snel achter. Hoe herken je dit? Zodra je met een dergelijke partij in zee gaat en ze zijn een maandje verder, vraag dan wat ze precies gedaan hebben.

De kans is groot dat ze zich hebben beziggehouden met twee zaken: on-page optimalisatie en off-page optimalisatie. De on-page kant is de technische optimalisatie van een website.

  • On-page optimalisatie

Hierbij moet je denken aan het verbeteren van de laadsnelheid van de website en het instellen van goede (meta) beschrijvingen en titels bij je webpagina’s die zodoende geoptimaliseerd zijn voor de zoektermen waarop je wil scoren. Daarnaast valt onder on-page optimalisatie ook het optimaliseren van je webteksten zodat die goed toegespitst zijn op de zoektermen waarop je wil scoren.

  • Off-page optimalisatie

Op dit punt onderscheiden de goede en de slechte SEO bureaus zich. Onder off-page optimalisatie valt veelal het fenomeen ‘linkbuilding’. Dit werkt als volgt: het bureau probeert andere, niche-gerelateerde websites te berichten en te vragen of ze een linkje naar jouw (de klant) website willen opnemen. In ruil daarvoor biedt het SEO-bureau veelal de partij die naar jouw linkt, ook een linkje aan vanaf een van hun eigen domeinnamen die ze actief gebruiken voor linkbuilding.

Wat doet een goed SEO-bureau anders bij linkbuilding?

Het verschil zit ‘m in de kwaliteit van de backlinks (linkjes die verwijzen naar de klant haar website) dat het SEO-bureau voor je genereert. Daarbij moeten we een onderscheid maken tussen drie soorten linkjes:

De eerste categorie zijn de makkelijk verkrijgbare backlinks. Iedere startpagina-achtige website heeft talloze dochterpagina’s in talloze niches. Zo is er voor onze niche bijvoorbeeld een startpagina die webdesign.startpagina.nl heet. Het is enigszins waardevol om op een aantal van deze relevante startpagina’s een backlink te hebben. Voor de SEO-bureaus is het zeer makkelijk om aan deze linkjes te komen. Echter, de kwaliteit van deze backlinks is relatief laag, omdat startpagina’s (die nauwelijks inhoud, maar alleen linkjes hebben) niet door Google gewaardeerd worden. Het linkbuilden op startpagina’s is wel een strategie die je op korte termijn snel en veel rendement kan opleveren.

Je herkent de slechte SEO-bureaus doordat je ziet dat ze vrijwel alleen backlinks via startpagina’s naar je website genereren. Het verkrijgen van een dergelijke backlink kost hen vaak niet meer dan 10 minuten en/of een paar eurocenten. Kortom, een erg lage kwaliteit die Google niet leuk vindt, maar wel werkt. Echter, op de lange duur gaat Google dit afstraffen.

Beter dus zijn de SEO-bureaus dus naast een paar startpagina backlinks zich actief bezighouden met het verkrijgen van backlinks in gastblogs. Bij onze SEO trajecten zorgen we altijd dat de backlinks van hoge kwaliteit zijn. Samen met 100 andere linkjes op een startpagina staan, is allesbehalve duurzaam en toekomstbestendig. Het verkrijgen van backlinks op een hoge autoriteit blogplatform is veel waardevoller.

Voorbeeld van hoe een eerlijk en duurzaam SEO-bureau linkbuilding aanpakt:

Wij gaan vaak als volgt te werk. Stel een klant maakt meubels. Dan gaan wij op zoek naar blogplatformen die actief zijn in de meubelbranche. Er zijn immers talloze blogs die dagelijks schrijven over nieuwe designmeubelen of berichten over de verschillende meubeltrends. Vervolgens benaderen we een dergelijk platform met de vraag of we er een gastblog voor mogen schrijven.

De klant gaat vervolgens aan de slag met een blogpost voor het dergelijke platform en bericht over een relevant onderwerp. In ruil daarvoor vragen we aan het platform of ze onderaan de blog een linkje kunnen opnemen met: Deze gastblog is geschreven door persoon X door bedrijf Y (met linkje naar de website).

Deze backlinks staan dus op mooie en relevante blogs, hebben inhoud en zijn niet omringd door honderd anderen linkjes (zoals op startpagina’s). Google waardeert deze backlinks enorm en hecht daar veel meer waarde aan en zal dit ook blijven doen op de lange duur. Google update immers iedere keer haar parameters (algoritme) en zo zullen uiteindelijk de kwalitatief beste websites met beste backlinkprofiel het hoogst in Google belanden.

Een ander voorbeeld is de website Streamwijzer. Op dit platform wordt nieuws gepubliceerd over streamingsdiensten zoals Netflix. Zodra er een relevante blog is met vernieuwende berichtgeving tippen ze hun nieuws door aan andere nieuwsplatformen zoals Nu.nl. De externe platformen zetten het bericht vervolgens door met een linkje naar de originele bron – streamwijzer dus – en op deze manier krijgen ze een hoop waardevolle backlinks. Wij hebben de SEO strategie niet voor dit bedrijf uitgevoerd, maar wel advies gegeven wat betreft de zoekmachine optimalisatie.

En de derde categorie, de nofollow links, hoe zit dat?

Dit zijn backlinks die eigenlijk geen waarde hebben doordat ze een bepaalde ‘tag’ meekrijgen. In HTML-code (programmeertaal) kan een website eigenaar aangeven dat een linkje die op zijn website naar een externe website verwijst, nofollow is. Dat wil zeggen: hij zegt tegen Google: hecht geen waarde aan deze uitgaande link. Deze linkjes zijn enigszins verwaarloosbaar bij linkbuilding dus. Zodra je bijvoorbeeld een reactie plaatst onderaan andermans blogbericht kan je naast je naam en email vaak je bedrijfsurl invoeren. Zodra de reactie geplaatst wordt, word je naam vaak klikbaar en verwijst die naar je website. In dit geval krijgt deze link vaak nofollow mee. Het heeft niet zo veel toegevoegde waarde voor de online vindbaarheid van je website, maar voor een voor Google ogend natuurlijk linkprofiel kan het alsnog handig zijn om een paar nofollow backlinks te hebben.

Kortom, als je twijfelt over de kwaliteit van het betreffende bureau, doe dan altijd navragen op welke websites ze backlinks naar je website hebben gegenereerd. Als de backlinks geen goede afwisseling zijn tussen linkjes in blogberichten en startpagina linkjes, dan raad ik je aan om een ander bureau te zoeken.