Zoekmachine optimalisatie: waar moet je op letten?

3 februari 2017 | Leestijd: 3 minuten

Dit is een gastblog geschreven door Daan Kramer, zoekmachine optimalisatie specialist bij BigBridge

Er zijn verschillende manieren om meer bezoekers op je website te krijgen. Soms zijn er zoveel verschillende mogelijkheden dat het onoverzichtelijk wordt. Een van deze manieren zijn de organische zoekresultaten.

De organische zoekresultaten zijn de resultaten die worden weergegeven naast en onder de betaalde links. Dit is dus een gratis positie, en wordt bepaald door een speciaal ontwikkeld algoritme van de desbetreffende zoekmachine en de relatie van een website met een bepaald zoekwoord. Door organische zoekresultaten kan jouw online vindbaarheid makkelijk worden verbeterd. Tip! Doe altijd eerst een goed zoekwoordenonderzoek. Wij raden je de KWFinder tool hiervoor aan.

Als je het hebt over zoekmachine optimalisatie, ook wel bekend als search engine optimization, dan doel je dus op het verbeteren van de positie van jouw website door middel van organische zoekresultaten. Dit zal er altijd voor zorgen dat je meer traffic krijgt op je website.

Echter is een toppositie in Google alleen niet goed genoeg. Het belangrijkste element op je website is je paginatitel. Deze zorgt dus niet alleen voor een verbeterde positie in de zoekmachine, waar deze wordt weergegeven als een blauw onderstreepte link, maar is ook hetgeen wat jouw publiek als eerste lezen voordat ze doorklikken. Is deze titel niet goed, dan zal het ook minder interessant zijn om voor jouw website te kiezen.
Ook de meta omschrijving is een kritiek punt wanneer je aan het optimaliseren bent. Doe je dit niet goed, dan zal Google uit zichzelf enkele fragmenten afkomstig van je website gebruiken. Alhoewel dit een lief gebaar is van Google, is dit wel een gemiste kans: door middel van de meta omschrijving kun je gratis adverteren. Het is zonde om niks te doen met de 160 tekens die Google je gunt om je publiek te overtuigen voor jouwwebsite te kiezen. Al sta je bovenaan de lijst met zoekresultaten in Google, heb je geen goede titel en/of meta omschrijving, dan zal je dit gegarandeerd bezoekers gaan kosten.

De eerder beschreven onderdelen kunnen dus helpen om meer verkeer naar de website te generen. De mensen die op zoek zijn naar een website die relevant is aan de informatie die zij zoeken zullen het meest geneigd zijn om een website te bezoeken die bovenaan op de eerste pagina staat. De bovenste drie websites zullen in eerste instantie het meeste verkeer generen. Dit komt door het feit dat bezoekers snel de informatie willen verkrijgen waar ze naar op zoek zijn. Als dit teveel zoekwerk vereist zullen ze eerder afhaken.

Echter is het heel moeilijk om een van deze drie posities te verkrijgen, omdat hier een hoge concurrentie op is. Deze concurrentie heeft te maken met de kwaliteit van de website, maar ook met de anchors die op de website staan en die overeenkomen met de zoekwoorden die gebruikt worden door de potentiële bezoekers. Een tip hierbij is om gebruik te maken van specifieke of longtail keywords. Op deze specifieke keywords is minder concurrentie dan op andere keywords. Hierdoor is het makkelijker om de website te onderscheiden van andere websites. Door deze specifieke keywords te gebruiken in zowel de content op de website als in de paginatitel zal de website meer bezoekers generen, omdat ze nu de specifieke informatie kunnen vinden waarnaar ze op zoek zijn.

Door deze punten toe te passen kan er dus al snel meer verkeer gerealiseerd worden op de website. Echter moet er hierna nog een hoop gebeuren totdat het verkeer ook omgezet wordt in een conversie.