Wat is een Google penalty en hoe herstel je ervan?

3 mei 2022 | Leestijd: 3 minuten

Wanneer je op je website veel met content werkt, dan is er vaak de wens om te excelleren op het gebied van SEO. Je wilt namelijk zoveel mogelijk organisch verkeer genereren via de zoekmachines. Google is dan in veel opzichten de belangrijkste speler. Goede SEO is in staat om op dagelijkse basis veel nieuwe bezoekers naar jouw website te trekken. Dit alles loopt echter helemaal mis wanneer je met een Google penalty te maken krijgt. Maar wat is dit nu precies? En hoe ben je in staat hiervan te herstellen?

Wat is een Google penalty precies?

Een Google penalty moet je echt zien als een soort straf van Google. Er is dan in de meeste gevallen sprake geweest van een overtreding van de door hen opgestelde richtlijnen. Soms treedt een Google penalty ook op als direct gevolg van een verandering in het algoritme van Google.

Meestal is er echter sprake van misbruik. Een website probeert op een oneerlijke manier voordeel te behalen ten opzichte van de concurrentie. Dit noemen we black hat SEO. Dit komt bijvoorbeeld voor wanneer men ervoor kiest om gedupliceerde content te plaatsen. Of wanneer een zoekwoord onnodig vaak ‘gespamd’ wordt. Op het moment dat Google dit oppikt, is een Google penalty het gevolg.

Hoe herstellen van een Google penalty?

Stel nu dat je niet helemaal op de hoogte was van de regels van Google. Je had bijvoorbeeld het idee dat backlinks belangrijk waren, waardoor je deze op een niet-organische wijze besloot te verkrijgen. Google kwam erachter, waardoor je nu een stuk lager in de zoekresultaten verschijnt. Het is dan tijd om de weg naar boven weer in te zetten. Maar deze keer op een verstandige, duurzame manier.

In de basis zijn er twee manieren om dit voor elkaar te krijgen:

  • Aan de richtlijnen van Google houden: Deze eerste werkwijze is redelijk vanzelfsprekend. Lees de Google richtlijnen er goed op na, om eventuele misstappen te voorkomen. Lees je bijvoorbeeld goed in over het onderwerp black hat SEO. En dan voornamelijk wat daar allemaal onder valt. Dit geeft je direct een duidelijk beeld van wat er in de praktijk wel of niet acceptabel is. Daarnaast kun je de wijzigingen die ze voorstellen doorvoeren en eventuele kwaadaardige backlinks disavowen. Wanneer je deze stappen hebt uitgevoerd, kan je handmatig een aanvraag indienen om de website opnieuw te laten indexeren. Dan wordt er gekeken of de reden van de penalty nog stand houdt en zo niet, dan word je geherindexeerd. 
  • Maximaal kwaliteit bieden aan bezoekers: Ten tweede is het zaak om je zoveel mogelijk te focussen op het leveren van kwaliteit aan je bezoekers. Voor veel websites zal dit zijn in de vorm van geschreven content. Uiteindelijk beloont Google namelijk altijd de websites die het beste voor de bezoeker zijn. Dit houdt het bijvoorbeeld bij door de tijd te meten dat een bezoeker op jouw website is blijven hangen. In de wereld van SEO zijn er bepaalde basispunten waar je je aan dient te houden. Maar de tijden van Google ‘tricken’ om jouw website hoog te ranken, zijn voorbij. Biedt zoveel mogelijk kwalitatieve, SEO vriendelijke content aan.

Het ontvangen van een Google penalty is niet het einde. Je moet het meer zien als het begin van een nieuwe, organische, duurzame manier om bezoekers naar jouw website te trekken. Op de lange termijn ga je hier hoe dan ook de vruchten van plukken. Het zijn deze websites die langdurig in staat zijn de concurrentie voor te blijven.