Waarom heb je een website nodig?

3 september 2019 | Leestijd: 3 minuten

Zeker wanneer je bedrijf niet al te groot is, kun je je afvragen waarom je een website nodig zou hebben. Je bedrijf loopt lekker, de klantenkring is groot en de klanten zijn tevreden en kennen u. Op deze pagina zullen er 8 redenen worden gegeven voor het belang van een website ongeacht de grote van je bedrijf, je naamsbekendheid en de windrichting die door je bedrijf waait.

1. Informatiepunt voor bestaande klanten

Een website kan fungeren als een informatiecentrum voor bestaande klanten. Het kan zijn dat u met een groot project bezig bent of nieuwe producten dan wel diensten gaat aanbieden. U kunt uw bestaande klanten hierover informeren door regelmatig uw site bij te werken. Hierdoor zijn uw klanten op de hoogte van de nieuwe producten en diensten of ze kunnen lezen waarom uw levertijd minder snel is dan normaal.

2. Vergroten klantenkring

Geen enkel bedrijf zal het vandaag de dag zonder een goede website overleven. Als u geen website heeft of onvindbaar bent op het web, dan weten potentiële klanten niet dat u bestaat. Ze kennen u niet en u loopt hierdoor potentiële klanten mis.

3. Bijblijven bij de concurrentie

Als u geen site heeft kunt u uw concurrenten niet bijhouden. Sterker nog, u kunt uw website juist gebruiken om uw onderneming te onderscheiden van uw concurrenten. Een site die net wat beter is dan die van de concurrent, trekt meer klanten aan. Een goede en solide website zou dan ook een belangrijk element moeten zijn binnen de marketingstrategie van uw bedrijf.

4. 24/7 bereikbaar

U bent door uw website 24 uur per dag, 7 dagen per week, 365 dagen per jaar bereikbaar. Dit vindt de klant fijn. Hij kan immers in contact komen en informatie verkrijgen wanneer het hem uitkomt. Hij is niet aan een bepaald tijdstip gebonden. De site van uw onderneming is immers 24/7 bereikbaar.

5. Online visitekaartje

Een site fungeert als een digitaal visitekaartje. Waar men vroeger nog fysieke visitekaartjes hanteerde, moet men het tegenwoordig van een goede site hebben. Uw site kunnen ze niet kwijtraken, maar het fysieke visitekaartje wel.

6. Meer omzet

Veel omzet maken gebeurt tegenwoordig online. Je kan je site gebruiken als een webshop, waar je potentiële klanten begeleid van het product tot de betaling. Hoe beter deze ‘weg’ is, hoe meer omzet je kan genereren. Uw site vormt zo een motor achter uw omzet.

7. Geloofwaardigheid

Een goede en betrouwbare site draagt bij aan de geloofwaardigheid en transparantie van uw bedrijf. Doordat klanten u kunnen vinden via internet en mogelijk reviews kunnen lezen, geeft dit een goed en eerlijk gevoel. Het hebben van een website oogt voor uw bedrijf professioneel, compleet en verzorgd. ‘Uw bedrijf is af.’

8. Een website bespaart tijd en geld

Door een website hoeft u niet meer te adverteren, flyers te strooien of visitekaartje uit te delen. Hier komt bij dat u ze ook niet meer hoeft te laten drukken. Wat veel geld kan besparen. Tevens hoef je niet meer je folders te actualiseren. Mocht je assortiment veranderen dan kan je dit meteen doorvoeren op uw website. Dit bespaart tijd en geld.