Onepager // 10 redenen om voor een onepage website te kiezen.

3 april 2017 | Leestijd: 5 minuten

In de webdesignwereld is er een nieuwe trend zichtbaar. Veel bedrijven stappen af van een multipage website en kiezen voor een onepager. Een website met een one page design waarop alle informatie in een logische volgorde aan de bezoeker wordt vertoond. De keuze voor de onepager heeft niet alleen psychologische redenen, maar ook interessante commerciële gronden. Daarnaast is er ook een praktisch belangrijk waardoor we langzamerhand het nut van een onepager gaan inzien.

WebNexus is ook niet bang om op die veranderingen in te springen. We raden namelijk steeds meer kleine bedrijven aan om door eens een onepage website te laten maken. Waarom je daarvoor zou kunnen kiezen, wordt gemotiveerd met behulp van de 10 voordelen van een onepager die hieronder staan opgesomd.

Onepager – De 10 voordelen

1. We scrollen liever dan dat we klikken.
Een hoop mensen hebben hier onderzoek naar gedaan en dit blijkt inderdaad zo te zijn. Dat wil nog niet zeggen dat het voor iedereen geldt, maar we wennen steeds meer aan scrollen en minder aan klikken.

2. Het is overzichtelijker.
Omdat de boodschap op slechts één pagina verpakt is, is het voor de bezoeker heel erg overzichtelijk. Met een slimme interne linkstructuur kun je de bezoeker gemakkelijk over de hele pagina bedienen zonder dat deze verdwaalt.

Overzichtelijke website

3. Teksten worden daadwerkelijk gelezen en krijgen de aandacht die ze verdienen.
Less is more. Zeker als het op teksten op websites aankomt. Je bent niet snel geneigd om alle teksten van een website te lezen als je weet dat je een dozijn aan pagina’s moet afstruinen. Een onepager bevat slechts een klein beetje informatie en daardoor zal de bezoeker de webteksten eerder allemaal lezen dan op een multipage website.

4. Het werkt als een krachtige sales funnel.
Door een onepage website slim in te delen, kunnen je de bezoeker door verschillende psychologische stadia dirigeren om deze te overtuigen van je product of dienst. Door eerst te informeren, daarna te overtuigen met behulp van gebruikersreviews en tot slot een contactformulier in te voegen, kan je een bezoeker in een natuurlijk proces eenvoudig aanzetten tot het opnemen van contact of het afnemen van een product.

Meer omzet en leads met onepager

5. Ideaal voor het lanceren van acties.
Veel goededoelen maken niet voor niets gebruik van onepage structuren. Mede vanwege de structuur zoals beschreven in punt 4 kan een partij hierdoor gemakkelijk en snel een bezoeker voor zich winnen. Social media acties kunnen daardoor makkelijker viral gaan met een aantal share buttons op strategische plekken op de onepage website.

6. Makkelijker om de bezoeker vast te houden.
De bezoeker heeft niet het gevoel dat hij wat mist, omdat er slechts één pad te bevaren is. Er zijn weinig afleidingen van andere pagina’s en daarom zal je de bezoeker langer op je pagina vast kunnen houden.

7. Vrij weinig onderhoud nodig.
Weinig teksten dus weinig materiaal dat zo nu en dan geüpdatet hoeft te worden. Ook voor jou als beheerder is het dus prettig dat je weinig werk hebt aan de website zodra deze online staat.

Onderhoud aan website

8. Makkelijker inspelen op gedrag van bezoekers.
Doordat je slechts één pagina hebt waarvan je het gedrag van bezoekers kan analyseren, kan je een scherpe focus houden. Dit is ideaal voor conversieoptimalisatie, omdat je precies kan zien hoe een bezoeker reageert op veranderingen op de website. Door je teksten, knoppen en contactformulieren ietswat te veranderen, kan je bijvoorbeeld je rendement verhogen en meer omzet en leads genereren. Ideaal dus.

9. Super praktisch voor mobiele apparaten.
Heb jij altijd een hekel aan mobiele menu’s? Ze werken wel, maar vaak is het toch niet ideaal. Een net niet accurate vinger kan de oorzaak zijn van een bezoekje aan de verkeerde pagina en kan leiden tot een hoop irritatie. Een onepage website is juist zeer geschikt voor mobiele apparaten, omdat je het menuutje niet eens hoeft te gebruiken. Je tweede natuur – het swipen en scrollen – is ruim voldoende.

Onepage mobiele website

10. Weinig belastend voor de server.
Hoe minder teksten, afbeeldingen en data er bij de hosting van je website gestald staat, des te minder belastend. Je website zal dus minder de server belasten wat de snelheid van je website goed doet.

Vraag een offerte voor je onepager aan!

5 redenen om niet voor een onepager te kiezen

De nadelen van een onepage website zijn er natuurlijk. Er zijn er een vijftal die ik ga benoemen.

1. Snellere laadtijden
Door teksten, afbeeldingen, video’s en ander materiaal over verschillende pagina’s te verdelen, zullen de losse pagina’s sneller laden dan één pagina waarop alle informatie gestald staat. Echter, een multipage website belast wel vaak meer de hosting doordat er meer data staat gestald, zoals in punt 10 van de voordelen van een onepager vermeld staat.

2. Te weinig ruimte om voldoende informatie prijs te geven.
Voor een bedrijf dat een veelvoud aan diensten uitvoert of een groot scala aan producten aanbiedt, zal een onepage website simpelweg niet volstaan. Er ontbreekt dan ruimte om over het bedrijf te vertellen waardoor de bezoeker niet voldoende geïnformeerd kan worden.

3. SEO-technisch
Voor de online vindbaarheid van je website kan het slimmer zijn om te kiezen voor een multipage website, omdat je dan afzonderlijke pagina’s voor afzonderlijke zoekwoorden kan maken, waardoor de kans stijgt dat je online gevonden wordt.

SEO friendly

4. Geen ruimte voor blog content.
Een onepager heeft meestal geen nieuwssectie waar zo nu en dan blogberichten geplaatst worden. Dat is voor sommige bedrijven een gemis omdat hierdoor online klantenbinding lastiger wordt.

5. Weinig kans op terugkerende bezoekers vanwege weinig nieuwe content.
Dit punt hangt nauw samen met punt 4. Bezoekers zullen niet zo snel geneigd zijn om je website met regelmaat te bezoeken, omdat er weinig nieuwe content op verschijnt.

Hopelijk heb je aan de hand van deze blogpost een idee gekregen of een onepage of toch een multipage website design je voorkeur krijgt. Wij kunnen beide opties voor je realiseren, dus vraag gerust een offerte aan.