Online adverteren vs zoekmachine optimalisatie

Online adverteren vs zoekmachine optimalisatie: Welke optie is beter?

Er zijn verschillende manieren waarop je online klanten richting jouw website krijgt. Twee van de meest bekende methodes om dit voor elkaar te krijgen, zijn online adverteren en zoekmachine optimalisatie. Beiden hebben zo hun unieke voor- en nadelen. Het is dan ook niet voor niets dat verschillende bedrijven voor verschillende strategie├źn kiezen. Vaak is het ook een kwestie van bekijken waar het beste resultaat mee te behalen valt.

In dit artikel nemen we graag met je door wat de beide methodes precies inhouden en wat ten opzichte van elkaar de verschillen zijn. Zo ben je uiteindelijk in staat om zelf een beslissing te maken welke optie voor jou het meest van toepassing is. En mogelijk kom je zelfs wel tot de conclusie dat een combinatie van beiden voor de beste resultaten gaat zorgen.

De voor- en nadelen van online adverteren

Bij online adverteren kies je er dus voor om geld te betalen om bezoekers te trekken. Dit is op verschillende manieren mogelijk. Zo is het bijvoorbeeld een optie om te kiezen voor Facebook Advertenties, maar kun je ook via Google Adwords adverteren. Op het eerste platform gaat het vaak om de combinatie van een foto of video met tekst. Via Google Adwords zorg je ervoor dat een bepaalde pagina hoger in de zoekresultaten verschijnt. Deze manier van werken heeft een aantal specifieke voor- en nadelen.

Voordelen:

  • Snel je doelgroep bereiken: Door middel van adverteren bereik je heel snel en makkelijk je doelgroep. Je hoeft hier niet eerst een hele website met content voor op te bouwen. In plaats daarvan betaal je voor het binnenhalen van klanten. Het levert flinke tijdswinst op.
  • Zelf budget bepalen: Daarnaast mag je altijd zelf je budget bepalen. Je investeert dus zoveel als je zelf wilt. Heb je tijdelijk wat meer om te besteden? Dan verhoog je je advertentiebudget gewoon.
  • Inzicht in data: Per advertentie hou je heel precies bij wat de behaalde resultaten zijn. Zo weet je ook echt tot in detail of de investering wel of geen zin heeft gehad. Mocht de data tegenvallen, dan kun je altijd besluiten om te stoppen.
  • Optimalisatie mogelijk: Verder is het mogelijk om te optimaliseren. Zo kun je bijvoorbeeld verschillende advertenties tegelijk laten lopen en achteraf bepalen welke optie het meeste effect lijkt te hebben. 

Nadelen:

  • Investering nodig: Je moet altijd een bepaald bedrag investeren voordat je weet of het ook echt zin heeft. En dat gaat altijd zo blijven zijn. Ook op de lange termijn. Het kost dus altijd vooraf iets, zonder dat je de zekerheid hebt dat het je iets oplevert.
  • Toenemende concurrentie vereist meer kennis: Doordat meer en meer websites kiezen voor online adverteren, is het steeds lastiger om je doelgroep effectief te bereiken. Bovendien wordt het ook steeds duurder, gezien het toenemende aanbod.

De voor- en nadelen van zoekmachine optimalisatie

Via zoekmachine optimalisatie zorg je er juist voor dat je je website op organische wijze zo goed mogelijk vindbaar maakt. Dit doe je door de vindbaarheid via zoekmachines als Google te verbeteren. Er zijn allerlei manieren om dit voor elkaar te krijgen. Door dit goed aan te pakken, stijg je in de zoekresultaten van bijvoorbeeld Google. Het verkeer richting je website is dan niet betaald. Ook dit komt met bepaalde voor- en nadelen:

Voordelen:

  • Weinig kosten: Bij zoekmachine optimalisatie komen in principe weinig kosten kijken. Het is in de basis volkomen gratis om teksten te schrijven die voor een betere vindbaarheid bij zoekmachines gaan zorgen.
  • Duurzame investering: Zoekmachine optimalisatie is iets waar je op lange termijn de vruchten van plukt. Een hoge ranking zorgt voor een consistente toevoer van bezoekers.
  • Groot publiek bereiken: Het is in potentie mogelijk om je volledige doelgroep te bereiken. Er zijn namelijk altijd weer andere zoekwoorden waar je je kunt focussen.
  • Bouwt reputatie op: Kom je bij veel zoekresultaten erg hoog in Google? Dan bouw je als merk een goede reputatie op. Bezoekers gaan je naam sneller herkennen.

Nadelen:

  • Veel concurrentie: Een nadeel van zoekmachine optimalisatie is dat er zeker bij populaire zoekopdrachten veel concurrentie is. Het is dus lastig om er tussen te komen of er zelfs bovenuit te springen.
  • Tijdsintensief: Daar komt nog bij dat het veel tijd gaat kosten om dus daadwerkelijk resultaten te boeken. Op het moment dat je begint, moet je niet direct op korte termijn enorme hoeveelheden verkeer verwachten.

Welke verschillen zijn er?

Concluderend komt het er dus op neer dat online adverteren meer budgetintensief is, terwijl zoekmachine optimalisatie juist meer tijd vergt. In de afweging gaat het dan ook vaak om deze punten. Het is het grootste verschil tussen beide opties. Heb je veel budget tot je beschikking? Dan is online adverteren aan te raden. Heb je liever een toevoer van organisch zoekverkeer op de lange termijn? Ga dan voor zoekmachine optimalisatie.

Maar een combinatie van beiden kan natuurlijk ook.