Kip of het ei: eerst webdesign of toch copywriting?

3 augustus 2021 | Leestijd: 3 minuten

Vraag het 10 onlinemarketeers en de kans is groot dat je een levendige discussie ontketent. Volgen de teksten nadat het design af is of moet de ontwerper aan de slag met de copy die al klaar is?

Het is zo’n typisch ‘kip of het ei’-verhaal. De beste volgorde hangt af van de specifieke situatie. Bovendien hebben sommigen betere ervaringen met eerst de teksten, terwijl anderen zweren bij het design als basis.

Eerst schrijven of toch liever het ontwerp af?

Veel copywriters vragen direct naar een beschikbaar design. Dus liggen er al wireframes of staat er zelfs al een demo-website online? De meeste tekstschrijvers kijken er graag naar. Ze stemmen de lengte en opbouw van teksten af op wat er al beschikbaar is.

Andersom vinden veel ontwerpers het heerlijk om alvast met de teksten voor de website te kunnen werken. Het helpt ze de indeling van de pagina te bepalen. Want, hoeveel kolommen moeten er komen? En is er sprake van lange alinea’s of gaat het bijvoorbeeld om veel opsommingen?

Voor het ideale ontwerp zijn de teksten alvast beschikbaar. Andersom kijkt een tekstschrijver graag naar het design om daar tekstueel mee aan de slag te gaan.

Design versus SEO

Voor beiden valt wat te zeggen, ook dat zullen de meeste onlinemarketeers je vertellen. Wat valt daar dan voor te zeggen? We zetten de voordelen van design-first en copy-first voor je op een rij.

Eerst het design af

Stel dat je eerst het design maakt, dan levert dat een paar fijne voordelen op:

  • Creatieve vrijheid
    De ontwerper heeft volledige creatieve vrijheid. Er gelden geen beperkingen vanwege teksten, dus de designer kan zijn of haar gang gaan.
  • Tekstschrijver blij
    Ook de tekstschrijver is blij, omdat hij of zij gewoon rekening kan houden met wat er is ontworpen. Een goed beeld van de website of webshop laat precies zien welke copy er op welke plek nodig is.
  • Vlotte afronding
    De oplevering van de teksten en de implementatie op de website kunnen elkaar snel opvolgen. De teksten kloppen bij het ontwerp, dus dat bespaar tijd om daarmee te puzzelen.

Starten met de teksten

  • Focus op SEO
    Is SEO belangrijk op de website of in de webshop? Zoekmachineoptimalisatie vraagt soms om (zeer) lange teksten. Een copywriter kan daar ongeremd mee aan de slag, omdat het ontwerp er later op wordt aangepast.
  • Tekstuele vrijheid
    Sterke tekstschrijvers vertellen graag een goed verhaal. Daarvoor nemen ze de ruimte, ondanks het schrappen dat ze doen voor oplevering. Met name creatieve tekstschrijvers houden van veel vrijheid, dus zitten liever niet vast aan een bepaald ontwerp.

Stuur aan op een vroege samenwerking

Het is lastig om een ideale situatie en volgorde aan te wijzen. In plaats daarvan lijkt het veel belangrijker om de copywriter of SEO schrijver zo snel mogelijk te betrekken, samen met de designer of ontwerper.

De schrijver en ontwerper weten waarschijnlijk heel goed wat ze nodig hebben om goed te kunnen werken. Door die twee met elkaar in contact te brengen maken zij afspraken over de volgorde. Het maakt ze bovendien ambassadeur van het plan, waardoor je niemand iets hoeft op te leggen. Vooral bij creatieven voorkomt dat een hoop weerstand, dus wordt de kans op succes het grootst.