Ebook software

Hoe maak je een e-book en wat is goede software?

Het maken van een e-book bestaat in de basis uit twee verschillende onderdelen. Enerzijds moet het e-book natuurlijk geschreven worden. Anderzijds is het ook de bedoeling dat er een mooi design van wordt gemaakt. Want pas dan is een e-book echt effectief. De kwaliteit is uiteindelijk afhankelijk van beide zaken. Ook al is een e-book prachtig geschreven en staat het bol van de kwalitatieve content, zonder mooi design komt het niet over op de lezer. Men haakt dan al snel af doordat het e-book niet duidelijk of aantrekkelijk is.

In principe zijn er dan ook 5 duidelijke stappen te onderscheiden. Per stap nemen we graag met je door wat er precies nodig is en welke software je er mogelijk bij kunt gebruiken:

#1: Tekst schrijven

Het begint allemaal met het schrijven van de tekst voor jouw e-book. Je doet onderzoek naar het betreffende onderwerp en schrijft een duidelijk overzicht op van wat je erin wilt hebben. Welke onderdelen moeten zeker in het e-book terugkeren? En hoe ga je het geheel op een logische wijze opbouwen? Let er daarbij op dat de lezer gedurende het lezen nieuwsgierig moet blijven naar wat er komen gaat.

Voor het schrijven van de tekst heb je in principe alleen Word of Pages nodig. Je hoeft je verder nog helemaal niet bezig te houden met bijvoorbeeld de opmaak.

#2: e-book opmaken

Nadat je alle tekst hebt geschreven, is het tijd voor de volgende stap; het e-book opmaken. Hierin heb je verschillende gradaties qua hulpmogelijkheden. Je bent in staat om het zo uitgebreid mogelijk aan te pakken als dat je zelf wilt.

Zo is er bijvoorbeeld zeer professionele software beschikbaar, zoals Adobe Indesign of Microsoft Office Publisher. Hier kun je zeer uitgebreid mee aan de slag om voor een prachtige opmaak te zorgen.

Echter hoef je het allemaal zeker niet zo professioneel aan te pakken. Een programma als Powerpoint of Keynote biedt namelijk veel mogelijkheden. Iets wat je misschien niet direct voor mogelijk had gehouden.

Zo voeg je snel vormen en afbeeldingen toe, maak je visueel aantrekkelijke titels en maak je gebruik van pagina nummering. Allemaal erg handige tools om een e-book op te maken.

#3: Afbeeldingen toevoegen

Een e-book is niet compleet zonder het toevoegen van afbeeldingen. Uiteraard moet je deze eerst zien te vinden. Dit doe je bijvoorbeeld via ShutterStock of iStockphoto. Hier vind je allerlei betaalde opties voor afbeeldingen terug, die echt iets toevoegen.

Nu kun je natuurlijk ook zelf foto’s maken om in je e-book gebruik van te maken. Deze bewerk je bijvoorbeeld eenvoudig via software als Canva.

Let er daarbij op dat de afbeeldingen ook daadwerkelijk iets toe te voegen hebben aan het e-book. Ze moeten een beter beeld van het verhaal geven. Bijvoorbeeld in de vorm van extra uitleg of om een punt duidelijker te maken. Het is bovendien zeer waardevol om middels afbeeldingen de sfeer van een e-book te sturen.

#4: PDF verkleinen

Wanneer je aan je e-book werkt in verschillende programma’s, is het mogelijk dat het bestand als geheel wat aan de grote kant wordt. Bijvoorbeeld wanneer je gebruikmaakt van Powerpoint of Keynote voor de opmaak van het e-book.

Het is dan zeer aan te raden om de PDF te verkleinen. Hierdoor maak je het bezoekers van jouw website makkelijker om het bestand te downloaden. Ze krijgen sneller toegang tot het e-book zelf. Hoe sneller je dit kunt leveren, hoe beter.

Voor het verkleinen van een PDF is SmallPDF een uitstekende online dienst. Volledig gratis en je hoeft er zelfs geen account voor aan te maken.

#5: e-book versturen

Nadat je e-book helemaal klaar is voor gebruik, is het tijd voor het laatste onderdeel; het versturen van jouw e-book. Wanneer je deze bijvoorbeeld op je website plaatst, is het vaak het doel om e-mailadressen van bezoekers te gaan verzamelen. Tezamen met een mogelijke aankoopprijs gaat dit voor inkomsten zorgen. Direct, in de toekomst of een combinatie van beiden.

Hiervoor is het handig om van een e-mailmarketingprogramma gebruik te maken. Er zijn verschillende softwareopties die hierin uitblinken. Een bekend voorbeeld hiervan is MailChimp. Een programma waar wereldwijd veel aanbieders van e-books gebruik van maken.