Hoe kan je de beïnvloedingsprincipes van Cialdini toepassen op jouw website?

11 februari 2022 | Leestijd: 5 minuten

Op het moment dat je een website hebt, is het natuurlijk uiteindelijk de bedoeling dat je hier iets mee bereikt. Dat je het bijvoorbeeld voor elkaar krijgt om producten of diensten te verkopen. Vaak komt hier een heel proces bij kijken. Het is tegenwoordig niet meer zo makkelijk als het een aantal jaar geleden nog was. In bijna iedere sector is de concurrentie stevig toegenomen. Vandaar dan ook dat hulpmiddelen voor de meeste website-eigenaren als geroepen komen. De beïnvloedingsprincipes van Cialdini spelen hierbij een toenemend significante rol.

Wat zijn de beïnvloedingsprincipes van Cialdini?

Om te beginnen is het natuurlijk belangrijk om te achterhalen wat de beïnvloedingsprincipes van Cialdini nu precies zijn. Pas dan ben je namelijk in staat om er ook daadwerkelijk iets mee te doen.

Robert Cialdini was een psycholoog die rond de jaren ’80 maar liefst 6 principes wist te bedenken waardoor mensen beïnvloed worden. Daarmee gaf hij in grote lijnen aan dat het beïnvloeden van mensen niet neerkomt op geluk. Bepaalde technieken en strategieën laten je gebruikmaken van de menselijke psychologie. Door deze effectief in te zetten, ben je in staat om het gedrag van mensen te beïnvloeden. Bijvoorbeeld zodanig dat ze besluiten om van jouw diensten of producten gebruik te maken.

Deze 6 principes zijn:

#1: Wederkerigheid:

Wederkerigheid slaat op het feit dat het mogelijk is om mensen zich op een subtiele wijze ‘schuldig’ te laten voelen. Dit is een automatisch proces dat zich voordoet wanneer je besluit om iets voor een ander te doen of iets aan een ander aan te bieden. Deze andere persoon heeft dan automatisch het gevoel dat hij of zij iets voor je terug moet doen.

Toepassing wederkerigheid voor website
Er zijn tal van manieren om dit beïnvloedingsprincipe van Cialdini in de praktijk toe te passen op jouw website. Het is namelijk een techniek die reeds zeer effectief is gebleken. Denk bijvoorbeeld aan het aanbieden van een gratis e-boek, een kortingscode of een grote hoeveelheid relevante, diepgaande informatie. Deze ‘gratis’ waarde voor bezoekers van jouw website, laten een goed gevoel bij bezoekers achter. Ze ervaren dat ze echt iets aan je hebben. En dus willen ze je hiervoor ‘belonen’.

#2: Consensus:

Het tweede beïnvloedingsprincipe van Cialdini kijkt naar het sociale vlak. Dit geeft aan dat mensen in de basis sociaal bewijs willen zien. Ze willen duidelijk merken dat iemand anders reeds iets heeft gehad aan een product of dienst. Dit sociale bewijs vergroot de kans namelijk aanzienlijk dat het hier daadwerkelijk om iets waardevols gaat. Dat het risico minimaal is. Het voelt simpelweg een stuk vertrouwder als anderen je al voor zijn gegaan.

Toepassing consensus voor website
De manier om deze informatie toe te passen voor jouw website, is door gebruik te maken van reviews en testimonials. Dit is de meest pure vorm van sociaal bewijs die er voor bezoekers van jouw website is. De kansen op conversie nemen dan fors toe.

#3: Consistentie:

De mens heeft van zichzelf een drang om consistent te zijn met wat hij of zij denkt, zegt en doet. Het derde beïnvloedingsprincipe van Cialdini geeft dan ook aan dat je hier gebruik van dient te maken. Bijvoorbeeld door het mensen zo makkelijk mogelijk te maken om ‘ja’ te beantwoorden. Met kleine stapjes kom je zo een heel eind.

Toepassing consistentie voor website
Schotel een bezoeker geen groot, leeg formulier voor waarin hij of zij gegevens moet achterlaten. Kies in plaats daarvan voor kleine stappen. Begin met de voornaam en het e-mailadres. Laat de bezoeker dan stapje voor stapje meer informatie aan je geven.

#4: Sympathie:

Mensen hebben een natuurlijke neiging om een beter gevoel te hebben over iets of iemand waarmee ze zich kunnen identificeren en/of die ze aardig vinden. Het betaalt zich volgens Cialdini dus uit om veel oprechte complimenten te geven, aan de hand van diepgaand onderzoek naar het gedrag en de voorkeuren van jouw doelgroep.

Toepassing sympathie voor website
Gebruik in het design van de website veel vrolijke kleuren, opbeurende symbolen en complimenteer bezoekers voor ondernomen acties.

#5: Autoriteit:

Het zit in de natuur van mensen om autoriteit te respecteren. Er is bijvoorbeeld respect voor een expert op een bepaald gebied. Mensen associëren zich graag met zulke personen en partijen. Cialdini geeft dan ook aan dat je zo moet overkomen. Positioneer je als een echte expert op je gebied, middels verschillende signalementen.

Toepassing autoriteit voor website
Kom zo hoog mogelijk in de zoekresultaten van Google terecht, door te excelleren op het gebied van SEO. Wanneer je hoog in de zoekresultaten verschijnt bij specifieke zoekopdrachten, dan straalt dit zeer veel autoriteit uit. Mensen zijn sneller geneigd om naar jouw website te navigeren.

#6: Schaarste:

In de basis geldt eigenlijk altijd dat hoe minder er van iets is, hoe waardevoller het ook is. Dit heeft alles te maken met het feit dat mensen het haten om iets mis te lopen. Door het gevoel van schaarste op te roepen, neemt de kans dus aanzienlijk toe dat mensen actie gaan ondernemen. Ze nemen dan liever het zekere voor het onzekere door toch tot aankoop over te gaan.

Toepassing schaarste voor website
Laat bij de verkoop van producten zien hoeveel producten er nog maar in voorraad zijn. Bij diensten kun je ervoor kiezen om aan te geven dat een aanbieding maar voor beperkte tijd geldt. Beiden roepen een gevoel van schaarste op bij bezoekers.